RÁDIÓHASZNÁLATI TÁJÉKOZTATÓ 2024
MVSZ rádióhasználati tájékoztató letölthető >>
Balatrönk-2 DP2600 kezelési leírás letöltése pdf >>
MVSZ VERSENYNAPTÁR 2024 – FREKVENCIAKIOSZTÁS |
FONTOS INFORMÁCIÓK FREKVENCIAHASZNÁLAT VÁLTOZÁSÁRÓL!
A CEPT ECC/DEC(19)03 számon határozatot adott ki, melynek címe „Harmonised usage of the channels of the Radio Regulations Appendix 18 (transmitting frequencies in the VHF maritime mobile band)” / A Nemzetközi Rádiószabályzat 18. függeléke szerinti csatornái harmonizált használata (adási frekvenciák a VHF tengeri mobil sávban).
Az ECC határozatban szerepel, hogy a CEPT tagországok 2023 január 01-ig összehangoltan beszüntetik bizonyos csatornák tengeri/belvizi mozgószolgálati analóg beszédátviteli célú használatát.
Magyarország területén az AVDES rendszer részére kijelölt 24, 25, 26, 27, 28, 84, 85, 86 számú csatornákat 2023 január 02-a után nem lehet használni. Ezért a korábbi 27ch MVSZ versenyzői info (K) 2023 januártól a 79 ch-n, a NAVINFO (K) pedig a 28ch helyett a 20ch-án lesz elérhető!
—————————————————
A Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) mint a kiemelt versenyek szervezője/rendezője engedélyezi és egyben kezdeményezi a VHF rádiók verseny alatti használatát az alábbi négy területi lefedésű hajózási csatornán:
VHF 78., 79., 80. és 18.
A 78. csatornán működő adó (Balatonföldvár Kilátó) a középső medencét és a keleti medence nyugati felét, míg a 18. csatornán működő adó (Fonyód Várhegy) a középső és a nyugati medencét, a 79. csatorna és 80. csatorna a keleti medencét fedi le függőleges antenna mellett, legalább 1 m-es antenna magassággal, nyílt térben. Eseti jelleggel a 18. csatorna a keleti medence Balatonfüred felöli részén is működik. E csatornákat az MVSZ versenynaptárában rögzített versenyeken a rendező/szervező egyesülettel, illetve képviselőjével történt egyeztetés alapján szabad használni.
MVSZ átjátszók lefedettsége
Általános szabályok:
Az ISAF előírásai szerinti hajózási VHF rádióhasználat nem lehet ellentétben az egyes nemzeti hatóságok szabályozásával. Magyarországon a rádióhasználatot a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság engedélyezi a 7/2012. (I. 26.) NMHH rendelet (FNFT), 2/2013. (I.7.) NMHH rendelet (RAT) előírásai szerint.
A verseny szezonra az MVSZ által megbízott rádiótávközlési szakcég (NOVOFER Távközlési Innovációs Zrt) kérte meg a rádióengedélyt és üzemelteti az átjátszó állomásokat, valamint koordinálja a csatornák használatát a versenyeket rendező egyesületek, illetve a szövetség számára. Ezen engedély alapján az engedélyes biztosíthatja a szükséges rádió berendezéseket is. Amennyiben valamely szervezet, vagy hajó rendelkezik egyedi rádióengedéllyel és ennek alapján birtokol VHF rádió berendezést, úgy a kijelölt frekvenciákon jogszerűen használhatja azt. Amennyiben a kijelölt frekvenciáktól eltérően, vagy engedély nélkül használja bárki a rádió berendezését, jogszabályt sért – amelyért viselnie kell a következményeket. A kijelölt versenyek ideje alatt a készülékek az MVSZ csatornabeosztása és használati előírásai szerint, a versenyen kívül azonban csak egyedi rádióengedély előírásai alapján üzemeltethetőek.
Rádió használati előírás a verseny alatt:
- A verseny ideje alatt a rendező-hajó kikötőből való elindulásától, annak beérkezéséig a kijelölt csatornán folyamatos figyelő szolgálatot ad a Rendezőség. Ugyancsak ezen a csatornán közli a szervezéssel, pályakitűzéssel, rajtoltatási eljárással, pályamódosítással kapcsolatos, vagy biztonsági jellegű üzeneteit. Arra válaszolni, illetve a kijelölt csatornán másnak forgalmazni csak a Rendezőség engedélyével szabad.
- A rádióban elhangzottak nem helyettesítik a versenyutasításban szereplő jelzéseket, azonban azokat ismétlik, vagy megerősítik, illetve indokolják.
- A versenyzők a náluk lévő rádiókat a verseny ideje alatt a kijelölt csatornán bekapcsolva tarthatják.
- A verseny ideje alatt – mentés kivételével – a fentiek szerint csak a kijelölt csatornát használhatják a résztvevők.
- Az általános segélyhívó 16. csatorna csak mentés koordinálása esetén, illetve az általános segélyhívás szabályai szerint használható!
- A Rendezőség döntése alapján és az üzemeltető beállítása szerint az átjátszó állomások vagy csak a rendező információit közvetítik, vagy a tagállomások közötti kommunikációra is alkalmasak. Amennyiben az átjátszóállomás meghibásodik, vagy elháríthatatlan zavar jelentkezik, illetve a három magadott csatorna magasabb prioritású verseny céljából már foglalt és a rendezőség úgy dönt, akkor a vagy 17. vagy 71. csatornák – szimplex üzemmódban, korlátozottabb hatótávolsággal – használhatók. E csatornák használatának szükségességét a Rendezőség közli.
- Tekintettel arra, hogy a nemzetközileg is alkalmazott hajózási VHF csatornákat használjuk, előfordulhatnak más hálózatból érkező rádiós forgalmazások és zavarok, illetve jó terjedési viszonyok mellett a dunai nemzetközi hajózás rádióforgalmazását is veheti az átjátszó állomás. Ezen üzeneteket figyelmen kívül kell hagyni!
- A rádió nem-, vagy nem megfelelő használatából, meghibásodásából, vagy zavarából fakadó problémák nem adnak alapot óvásra, vagy bármely jellegű kártérítésre.
Fontosabb balatoni csatornák
Csatorna száma | Adó frekvencia MHz |
Vevő frekvencia MHz |
Teljesítmény | Simplex/ Duplex |
Feladat |
10 | 156,500 | 156,500 | nagy | S | Hajó-hajó, (Csak Kompok) |
11 | 156,550 | 156,550 | nagy | S | Magán személyhajózási cég |
12 | 156,600 | 156,600 | nagy | S | Kikötői műveletek |
15 | 156,750 | 156,750 | kis | S | Hajó-hajó, hajó fedélzeti |
16 | 156,800 | 156,800 | nagy | S | Segélyhívó és biztonsági |
17 | 156,850 | 156,850 | kis | S | Hajó-hajó, MVSZ versenyinfo |
18 | 156,900 | 161,500 | nagy | D | MVSZ versenyzői info (NY) |
19 (régi 26ch) | 156,950 | 161,550 | nagy | D | Személyhajózás/BAHART |
20 (régi 28ch) | 157,000 | 161,600 | nagy | D | Információs/NAVINFO (K) |
22 | 157,100 | 161,700 | nagy | D | Információs/NAVINFO (NY) |
71 | 156,575 | 156,575 | nagy | S | Hajó-Part |
77 | 156,875 | 156,875 | nagy | S | Hajó-Hajó |
78 | 156,925 | 161,525 | nagy | D | MVSZ versenyzői info (K) |
79 (régi 27ch) | 156,975 | 161,575 | nagy | D | MVSZ versenyzői info (K) |
80 | 157,025 | 161,625 | nagy | D | MVSZ versenyzői info (K) |
Június 1-től szept. 30.-ig NAVINFO a VHF22: 8:30, 12:30, 16:30, a VHF 20: 8:35, 12:35, 16:30 órakor
A koordinálásról további információk: https://www.novofer.hu/hajozas/. Ezen a honlapon található a versenye frekvencia kiosztását is tartalmazó online
„MVSZ versenynaptár”. E-mail: ha@novofer.hu, Tel: 06 1 319-8913.
Tipikus közlemények, amelyeket a VHF rádión a versenyvezető közöl (nem teljes, példaszerű felsorolás):
- Itt a vitorlásverseny rendezőhajója. Kifutottunk a kikötőből a hirdetményben szereplő rajtvonalra.
- Itt a vitorlásverseny rendezőhajója. 1 perccel vagyunk a 10 perces előkészítő jelzés előtt. Kérem a versenyben résztvevő és a forgalmazást halló minden hajó vezetőjét, hogy a verseny ideje alatt hagyja szabadon a csatornát a versenyvezető információi számára.
- 5 perces előkészítő jelzés következik a résztvevői számára visszaszámolással. 50 mp,…. Most!
- 1 perces jelzés következik a résztvevői számára visszaszámolással. 50 mp, 40 mp…. Most!.
- Rajtjelzés következik a résztvevői számára visszaszámolással. 50 mp,…5, 4 , 3, 2, 1. Rajt!
- Figyelem, figyelem, egyéni visszahívás, egyéni visszahívás.
- Itt a vitorlásverseny rendezőhajója. Pályamódosítás 2. bójánál 10 fokkal jobbra.
- Itt a vitorlásverseny rendezőhajója. Biztonsági közlemény: A meteorológiai szolgálat elrendelte a II. fokozatú viharjelzést. A mentőmellény használata kötelező.
- Itt a vitorlásverseny rendezőhajója. A meteorológiai szolgálat megszüntette a II. fokozatú viharjelzést.
- Itt a vitorlásverseny rendezőhajója. Biztonsági közlemény: A meteorológiai szolgálat elrendelte a II. fokozatú viharjelzést. Jelzése szerint extra erősségű szélvihar közeledik. A versenyvezető a rendőrség tanácsára (utasítására) félbeszakítja a versenyt. Minden hajó haladéktalanul hajózzon be a legközelebbi kikötőbe.
- A verseny első befutó hajója áthalad a célvonalon. Most.
A HAJÓZÁSI VHF INFORMÁCIÓS CSATORNA ÉS BALATRÖNK II. RÁDIÓRENDSZER ÖSSZEHASONLÍTÁSA
A VHF információs csatorna és működése
(18ch, 79ch, 80ch, 78ch, 71ch, 77ch, 17ch és 16ch segélyhívó)
A rádiórendszer célja, hogy az MVSZ jelentősebb, nagyszámú résztvevővel tervezett vitorlás versenyein az előkészítés, lebonyolítás során egy korlátozás nélkül bármely résztvevő számára elérhető rádiós hírcsatorna álljon rendelkezésre. E csatornán keresztül a résztvevők csak tájékoztatást kaphatnak, vissz-irányú forgalmazásra lehetőségük nincs. E csatorna az említett alkalmazás mellett tetszés szerint más szervezők számára is rendelkezésre állhat az MVSZ engedélye alapján. E mellett kijelölésre kerül egy hajó-hajó közötti közvetlen információs csatorna, továbbá egy segélyhívó csatorna, amelyen keresztül szükség esetén az arra szorulók segítséget kérhetnek és a mentés koordinálható a mentésben résztvevőkkel. A csatorna elérhető bármely szabványos hajózási rádióval, vagy a balatoni felhasználásra kijelölt csatornákra programozott vásárolt, vagy bérelt kézi-, vagy mobil rádiókkal. (Az engedélyeztetésre vonatkozóan a melléklet tartalmaz információkat.) A csatorna működtetéséhez szükséges infrastruktúrát, annak üzemeltetését az MVSZ finanszírozza, a műszaki támogatást és az üzemeltetést a NOVOFER szolgáltatja.
A BALATRÖNK II. közösségi rádiórendszer
A BALATRÖNK II. zárt felhasználói kört kiszolgáló közösségi információs- és rádió rendszer. Ennek rádiós átjátszó állomásai csak a rendszerre dedikált készülékekkel érhetőek el, melyeket az MVSZ biztosít a tagegyesületeknek megállapodás alapján. A rendszer alkalmas közösségi-, biztonsági és riasztási közlemények mindenki számára történő eljuttatására, egyedi és csoportos kommunikációra, valamint együttműködési (közös) kommunikációra. Tipikusan a versenyrendezési belső forgalmazást, szervezést és privát információk továbbítását segíti. A készülékek nyilvános kereskedelemben nem kaphatók, illetve a rendszert csak az arra feljogosítottak tudják használni. A rendszer működtetéséhez szükséges infrastruktúrát, annak üzemeltetését az MVSZ finanszírozza, a műszaki támogatást és az üzemeltetést a NOVOFER szolgáltatja.
További információk a BALATRÖNK II. rendszerről >>
Helyi lefedettség |
Medencénkénti lefedettség |
Teljes lefedettség Roaming 2A |
A két rendszer eltér egymástól
– az alkalmazó célközönség okán;
– az alkalmazott technológia szintjén;
– a felhasznált frekvencia sávot illetően;
– a használat módját és a rendszer szolgáltatásait illetően;
– a terminálokhoz való hozzáférés módjában.
BALATRÖNK-2 DP2600 RÖVID KEZELÉSI LEÍRÁS
DP2600 kezelési leírás letöltése pdf >>
A TERMINÁLOK KEZELÉSE
1. Előző este töltsd fel az akkumulátor
2. Egyeztesd a kijelölt beszédcsoportot
3. Ne felejtsd el a vízhatlan tokot (övcsipeszt pattints le az akkuról)
4. Gondoskodj tartalék akkuról
5. A megbeszélt időpontban kapcsold be a rádiót és állj a kijelölt csatornára
6. Kapcsold ki a SCAN üzemmódot, ha nem tudsz indokot a használatára
7. Használat után tedd fel a töltőre az akkut. Figyelem az IMPRESS akkut az „okos” töltő lehet hogy kondicionálni fogja, amely 4-8 óráig is tarthat.
FONTOS TUDNI!
– A rendszer és a terminálok menedzseltek, a terminálok kitilthatók
– A digitális csatornák forgalma naplózásra és rögzítésre kerül
– Az elveszett rádiót, a forgalmi zavart, vagy bármely rendellenességet jelezd az üzemeltető felé. Munkaidőben a NOVOFER 30/210-1515 vagy a NAVINFO Balaton-VMSZ diszpécser 30/383-8383 számon!
– Koordinálni az igényeket munkaidőben, lehetőleg 1 héttel előbb (NOVOFER Olasz-Hesz Anikó 30/210-1515)
– Csak a kijelölt beszédcsoportot használhatod (pl. 7 Csopak zóna 6A).
– Figyelem! A Csopak 7C és a 8C, továbbá a Balatonalmádi 3C biztonsági célú felhasználók részére kiosztva! Ezeknél az A és B jelű beszédcsoportok használata esetén csatorna foglaltság jelentkezhet!